Skip to content
Sportcentrum Balili

Goed leren opdrukken

Goed opdrukken is lastiger dan je denkt. Helaas drukken veel mensen verkeerd op met vervelende blessures tot gevolg. Lees hier waarop je precies moet letten als je opdrukt.

Armen niet naar buiten

Zorg ervoor dat je tijdens het opdrukken niet je armen naar buiten drukt, maar je ellebogen naar binnen brengt. Als je de ellebogen naar buiten drukt, overbelast je je schoudergewricht en heb je meer kans op vervelende blessures. Pas op, want hoe verder je je ellebogen naar binnen brengt, des te zwaarder het is. Als je je armen naar binnen brengt, gebruik je vooral je triceps in plaats van je schouderspieren.

  • Smal opdrukken (handen dicht bij elkaar): zo train je vooral je triceps
  • Breed opdrukken (handen ver uit elkaar): zo train je vooral je borstspieren

Rust niet op de grond

Door net boven de grond te blijven hangen, houd je de spanning beter vast. Als je op de grond rust, valt de spanning weg.

Houd je lichaam recht

Tijdens het opdrukken is het belangrijk dat je het lichaam recht houdt. Als je met je billen naar beneden hangt, belast je onnodig je onderrug. Als je met je billen naar boven hangt, train je voornamelijk de schouderspieren in plaats van de borstspieren of triceps.

Op je knieën

Als je moeite hebt met opdrukken, kun je het best beginnen op je knieën. Hierdoor is opdrukken iets lichter en bouw je langzaam de spierspanning op zodat je na verloop van tijd steeds meer kunt. Let maar op: na een aantal weken kun je opdrukken op je tenen 😉
Bekijk hier de complete video uitleg van opdrukken.
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *